سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نعمتی در این ماه هست -که در بسیاری از روایت ها و دعاهای ماه رمضان تأکید شده- و آن این است که

«ثُمَّ فَضَّلَ لَیْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَیَالِیهِ عَلَى لَیَالِی أَلْفِ شَهْرٍ»، یک شب این ماه از شب‌های هزار ماه برتر است.

 این یک گنج عظیم بی‌حد و اندزه‌ای است که خدای متعال در این ماه قرار داده است و انسان باید تلاش کند که این گنج را به دست بیاورد.

 اگر به دست آورد، تدارک همه‌ی کاستی‌های عمر انسان می‌شود و اگر به دست نیاورد،

 در این عمر معمولی هفتاد- هشتاد ساله انسان خیلی کاری نمی‌شود کرد.

بر اساس بعضی روایات، شب قدر نعمتی است که خدای متعال در مقابل عمر طولانی‌ای که به امم سابق داده،

 به امت نبی اکرم صلی الله علیه وآله عطا کرده است.

برای مطالعه بقیه متن به ادامه مطلب مراجعه کنید

اللهم الجعلنامن انصارالمهدی(عج)

در روایات ذیل سوره‌ی قدر دو شأن نزول برای این سوره آمده است -و هر دو هم ممکن است درست باشد و تنافی‌ای با هم ندارند- اول اینکه حضرت در خواب دیدند که بنی تمیم و بنی امیه از منبر حضرت بالا رفتند و مردم را به قهقرا برمی‌گردانند.

حضرت (ص) محزون شدند که جبرئیل آمد و گفت یا رسول الله چه شده؟

 فرمود من چنین خوابی دیدم، عرض کرد من مطلع نیستم باید بروم از خدای متعال سوال کنم، برگشت و سوره‌ی قدر و یک آیه‌ی دیگر را آورد که ما در مقابل این دولت طولانی‌ای که به آنها دادیم و مردم را به قهقرا برمی‌گردانند به تو شب قدر دادیم که شب قدر تو از این دولت کارگشاتر است.

درست است اینها به عقب برمی‌گردانند ولی شب قدر تو همه‌ی آنها را جبران می‌کند.

در آیات دیگر دارد «وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتی‏ أَرَیْناکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآن»

«(به یاد آور) زمانى را که به تو گفتیم: «پروردگارت احاطه کامل به مردم دارد؛ (و از وضعشان کاملاً آگاه است.) و ما آن رؤیایى را که به تو نشان دادیم، فقط براى آزمایش مردم بود؛ همچنین شجره ملعونه‏ (درخت نفرین شده)»

 الإسراء:60

 ما گفتیم، پروردگارت محیط به مردم است، آنها نمی‌توانند از ملک و حکومت خدا بیرون بروند،

خدا احاطه دارد، پس حکمت این شجره ملعونه چیست؟ این فتنه‌ی الهی است! کوره‌ای است که باید مردم در این کوره بروند که یک عده خالص بیرون بیایند و یک عده جدا بشوند. بعضی روایات شجره‌ی ملعونه را به بنی امیه تفسیر کرده اند. خداوند می فرماید ما در مقابل این فتنه شب قدر را به تو دادیم که تدارک همه‌ی آنها را می‌کند.

ذیل این آیه روایت دیگری است که معنا می‌کند و آن اینکه در محضر رسول الله(ص) عرض شد که بعضی از امم سابق فقط 120 سال شمشیر روی دوش‌شان بوده و می‌جنگیدند در حالی که عمر امت حضرت متوسط 60 تا 70 سال است، حضرت به خدای متعال عرض کردند که خدایا در مقابل این عمرهای طولانی به امت من چه عطا کرده ای؟ خدا فرمود سوره قدر را دادیم که جبران نقص عمر را می‌کند. چون خود دنیا که موضوعیت ندارد، این عمری که می‌دهند برای این است که انسان بتواند بارش را برای ادامه راه ببندد و إلا هزار سال در این دنیا باشی یا صد سال موضوعیت ندارد. شب قدری که قرار دادیم جبران می‌کند، این شب قدر را گویی به احترام حضرت، به امت او دادند.

پیامبر ما غیر از حضرت موسی و حضرت نوح و حضرت ابراهیم علیهم السلام است

 که باید هزار سال کنارشان باشی تا برسی، در یک عمر کوتاه با حضرت می‌توان به مقصد رسید،

 مانند اینکه یک استاد زبردست که 40 سال سابقه تدریس دارد و از نظر استعداد و توانایی کامل است،

با یک استاد معمولی خیلی فرق می‌کند،

 ممکن است یک کتاب را با او یک ماهه بخوانی ولی با دیگری یک ساله نشود خواند.

این شفاعت حضرت و اهلبیتش علیهم السلام است که راه را کوتاه کرده است،

 شب قدر این امت نیز از این شفاعت به دست آمده است. 

اللهم الجعلنامن انصارالمهدی(عج)



  • کلمات کلیدی : ماه مبارک رمضان

  • نویسنده : غریب 89/6/7 3:47 ع نظر